Naozaj z proteínu rastú svaly?

Niektorí ľudia si zamieňajú pojmy s dojmami a myslia si, že ak budú každý večer piť shake z proteínu a banána budú vyzerať ako Arnold Schwarzenegger za mlada. Niektorí si dokonca myslia, že strava zložená z 90% proteínového nápoja im zaručí okamžitú štíhlu postavu. Protein je naozaj dobrý výživový DOPLNOK, ale v žiadnom prípade by nemal nahrádzať plnohodnotnú stravu.

Čo je to proteín?

Proteíny sú polypeptidové reťazce. Tak ako väčšina látok, i proteíny sa skladajú z určitých stavebných kameňov. V tomto prípade ide o aminokyseliny, ktoré sa spojujú do rôznych (a väčšinou značne) dlhých molekúl, niekedy až desiatky tisíc aminokyselín. Proteín je pre život nepostradatelný. Je totiž základným stavebným kameňom prakticky všetkého, čo sa v tele vyskytuje. Od enzýmov, cez medzibunkovú tekutinu až po oporný a pohybový systém (najmä svalov). Proteín sa neukladá do zásob, preto je potrebné ho pravidelne dodávať telu v strave.

Cvičenie doplnené o konzumáciu proteínu na rast svalov

Proteín je síce základnou stavebnou jednotkou svalu, to však neznamená, že len konzumáciou vám sval narastie. Ak sa rozhodnete pre formovanie postavy, dôležité je cvičenie (proteín dolniť na regeneráciu svalu) a celková úpravu stravy. Každý človek je jedinečný a taktiež aj schopnosť tela redukovať váhu je u každého jedinca iná. To ako máte cvičiť a jesť pri chudnutí alebo posilňovaní závisí od rôznych faktorov.

Ovplyvňujúce faktory

Chudnutie: 
Ak ste sa rozhodli pre redukciu váhy, je dôležité zistiť aktuálny pomer tukov v tele a stanoviť si cieľ, kam sa chcete dostať. Okrem toho je dôležité prejsť si s odborníkom aký máte metabolizmus a schopnosť spaľovania tukov a taktiež chudnutie závisí aj od fyzickej kondície a veku. Pri cvičení je dôležitá konzumácia výživových doplnkov a jedným z nich je práve proteín na rast svalov.
Formovanie:
Ak sa chcete dostať do formy a mať vyšportovanú postavu, veľmi záleží akú máte postavu na začiatku. Ak máte štíhlu postavu a nemáte žiadny tuk, ktorý  by ste premenili na svaly, je dobré popri cvičení konzumovať proteín s viac kalóriami, ktoré pôsobia na rast svalov. Ak ste opačný prípad, treba prekonzultovať s odborníkom ako upraviť stravu a aký druh cvičenia treba aplikovať. V každom prípade nikdy nie je na škodu konzultácia s odborníkom.