Proteín – doplnok stravy, bez ktorého sa nezaobíde žiadny športovec

Proteíny predstavujú doplnok stravy číslo jedna.  Fakt, že naše svaly sa skladajú z bielkovín (angl. proteínov) hovorí za všetko. Prínos a potreba proteínových nápojov pri posilňovaní ale aj akomkoľvek inom športe spočíva v tom, že našou stravou vieme len veľmi ťažko pokryť našu dennú potrebu bielkovín. Tie ako životodarná látka našich svalov, slúžia k ich rastu, regenerácií a dobrej kondícii. Proteín preto užívajú všetci športovci bez ohľadu na to, či sú profesionáli alebo začiatočníci.

Na trhu nájdete mnoho druhov proteínov odlišujúc sa hlavne pôvodom bielkovín. Vo väčšine prípadov ide o srvátkový proteín, najpredávanejší a najobľúbenejší spomedzi ostatných.

Srvátka vs. kazeín

Možno tomu neuveríte, ale v minulosti sa srvátka považovala za odpadovú látku pri výrobe syrov a tvarohov. Jednoducho pre ňu nemali využitie. Dnes ide o najžiadanejší zdroj bielkovín.

Druhú stranu mince predstavuje kazeín. Ten vzniká zrazením mlieka, kde tuhá časť predstavuje kazeín (v podstate ide o tvaroh) a tekutá časť je spomínaná srvátka. Kazeínovým proteínom sa tiež hovorí nočné proteíny. Dôvodom, prečo takmer každý jedálniček udáva tvaroh na večeru, je práve kvôli kazeínu. Je jeho ekvivalentom.

V skratke, srvátkové proteíny sú žiadané pre ich rýchlu vstrebateľnosť do krvi a tým aj do svalov. A to je presne to, čo potrebujeme po tréningu a ráno ihneď po prebudení. Naopak kazeín sa vstrebáva veľmi pomaly, a to je žiaduce v noci, aby nás počas spánku zásoboval bielkovinami, a tým nedochádzalo k odbúravaniu svalovej hmoty.

Za zmienku stoja aj hovädzie proteíny. Tam však treba byť viac než opatrný. Väčšina z nich je totiž vyrábaná z väzivových tkanív (chrupavky, kože, šľachy…). Tie síce rovnako obsahujú bielkoviny, ide však o kolagén, ktorý neslúži na rast svalov, ale ako kĺbová výživa.

Osobitou kategóriou sú vegetariánske a vegánske proteíny.